Groep 8

In groep 8 werken juf Eline (maandag en dinsdag) en juf Talitha (woensdag t/m vrijdag).
Momenteel zitten er 27 leerlingen in groep 8.   

Wanneer de kinderen binnen komen pakken ze hun boek om te gaan lezen. Om half 9 start de leerkracht met extra instructie aan een groep leerlingen, dit kan gaan om pre-teachen, verlengde instructie of extra instructie. We differentiëren uiteraard beide kanten op en houden rekening met ieder niveau. Op maandag en donderdag gaan een aantal leerlingen van groep 8 tutorlezen met kinderen uit groep 3 en 4. Dit bevordert de technische leesvaardigheid bij deze kinderen.  

De ochtend bestaat elke dag uit spelling, taal, rekenen en technisch- of begrijpend lezen. De talige vakken maken we in een werkboek of op werkbladen. Extra inoefening en differentiatie op het eigen niveau is digitaal via de software van de methode en/of via Snappet.  Elke ochtend wordt er ook 1 uur gerekend, we starten altijd met 15 minuten automatiseren. Hierdoor zorgen we ervoor dat de basisbewerkingen (+, -, :, x) snel uitgevoerd kunnen blijven worden. Daarna behandelen we elke rekenles een doel. Na het maken van de opdrachten kunnen de leerlingen aan dit doel blijven werken op hun eigen niveau. Wanneer ze hun gewenste niveau behaald hebben dan werken ze verder aan eigen leerdoelen. Op vrijdag maken de sterke rekenaars een les verrijking en een les uit Rekentijger, hiervoor krijgen ze uiteraard instructie van de leerkracht.   

Daarnaast kijken we regelmatig het Jeugdjournaal of bespreken we De Dag Vandaag, op deze manier bespreken we maatschappelijke problemen en gebeurtenissen en krijgen de leerlingen een goed beeld wat er in de wereld allemaal speelt.  

Tijdens het middagprogramma staan vakken zoals Engels, Verkeer, Schrijven, Natuur & Techniek, Aardrijkskunde, Studievaardigheden, Topografie, Geschiedenis op de planning. Op donderdagmiddag hebben we een Cultuurmiddag, we werken hierbij groepsdoorbrekend. Veel verschillende disciplines komen gedurende het jaar voorbij. Denk daarbij bijvoorbeeld aan; media, dans, cultuur, erfgoed, handvaardigheid, drama en techniek. De kinderen werken in 6 weken naar een eindproduct toe. Aan het einde van zo’n periode sluiten we af met een presentatie voor ouders en andere geïnteresseerden.  

Op dinsdag krijgen de leerlingen een materiaalles van de vakdocent gym en op woensdag krijgen de leerlingen een spelles van de eigen leerkracht.  

Met behulp van de Kanjermethode bespreken we hoe we met elkaar omgaan en wat we kunnen doen als het soms niet verloopt zoals we zouden willen. Ook behandelen we moeilijkere maatschappelijke onderwerpen en bespreken dit uitvoerig met elkaar.  

De kinderen krijgen elke week vier huiswerktaken. Buiten dat ze deze taken extra kunnen inoefenen, is dit ook een voorbereiding op de middelbare school. Daarnaast hebben de kinderen gedurende het jaar verschillende leertoetsen. 

Natuurlijk maken we af en toe ook tijd voor een klein spelletje of wat ontspanning!